Прочитането на първата думичка от детето е почти толкова вълнуващо, колкото и неговото проговаряне. При някои мъници това се случва с лекота, но при други си е истинско изпитание и за родителите, и за децата. Как да улесните процеса и да научите малчуганът да чете, овладявайки азбуката с лекота и удоволствие? Ще се опитаме да ви разкажем с няколко реда.
Този въпрос няма еднозначен отговор, защото всяко дете се развива индивидуално. Освен това, също като нас възрастните, хлапетата имат своите силни и слаби страни. При някои четенето може да се случи на 4-5 години, а при други – на 7-8. Това зависи не само от възможностите на детенцето, но и от редица фактори от заобикалящата го среда. Ще разгледаме най-често срещаните.
Те може би са от най-голяма важност. Ако детето расте в среда, в която четенето е ежедневие, то трудно би било да не се вдъхнови да прилича на близките си хора.
Посещавайки редовно детска градина и други образователни програми, мъниците развиват своето мислене и способност за учене и запаметяване. Предучилищната подготовка включва редица методи, които поощряват натрупването на познания за азбуката, формирането на срички и думи.
Интересите на детенцето също не са за подценяване. Ако то е силно в логиката и боравенето с числа, или пък спортът е едно от любимите му занимания, вероятно усвояването на азбуката и четенето не са от най-любимите му моменти.
Запасете се с търпение и се вдъхновете с различни креативни идеи за правилен подход към детското внимание. Научаването на каквото и да е при децата почти винаги трябва да бъде пречупено през призмата на игровите занимания. Това можете да направите както чрез идеите, които ще ви споделим, така и след допълнително проучване.
Използвайте тематични карти, магнити, подходящи книжки и пъзели. Така под формата на игра, на която отделяте по няколко минути на ден, ще установите бърз напредък.
Можете да използвате песни, смешни думи или примери от заобикалящата ви среда. Превръщайте процеса в забавление. Например, пазарувайки в магазина, помолете детето да ви помогне в прочитането на етикет или табела, като вие изговаряте част от думата, а то довършва (или обратно).
В началото на усвояване на четенето се подготвяйте със списък от кратки думички с по 2, максимум 3 срички. Натрупването на рутина и опит у детето ще повишат самочувствието и смелостта му да чете все по-сложни думи, които да свързва в изречения.
Те могат да са безброй, но ние ще ви споделим само няколко.
Тук детето трябва да знае повече букви или да „работите" с тези, за които знаете, че владее. Изберете няколко, които формират кратка дума (коте, вода, кал или други подобни) и скрийте отделните буквички на различни места. Стимулирайте вашето момче или момиче да ги открие и свърже правилно. Освен похвала можете да предвидите и мъничка награда.
Изберете съд, напълнете го с вода и пуснете различни букви от кратка дума, която трябва да се „сглоби". Буквите могат да са с магнитче и да се „хващат" с въдица, цедка или черпак.
Често можете да чуете, че детето първо трябва да се научи да чете, а после да пише. От чисто педагогическа гледна точка това може би е така. Но писането, макар и с грешки, за неща, които вълнуват детето, ще стимулира желанието му за учене на азбуката.
Тук предложенията могат да са безброй: игра с пластелин или пръчици, с които да се изписват буквички; дървени букви с улеи, в които се редят мъниста или въженца; дигитални приложения и игри, улесняващи усвояването на писмеността.
Има мъници, които притежават фотографска памет, и други, които се справят по-лесно с повтарящо се писане. Помислете кое е по-валидно за вашето дете и се водете по него.
Както казахме в началото, четенето е почти толкова специално, колкото проговарянето. Въоръжете се с търпение и разбиране, инвестирайте време и внимание и ви гарантираме, че ще помогнете на детенцето си да се превърне в малък фен на необятния книжен свят.